۷ راهکار مفید برای افزایش طول عمر جاروبرقی صنعتی

۷ راهکار مفید برای افزایش طول عمر جاروبرقی صنعتی

نیازهای نظافتی هر محیط متفاوت از محیط دیگر است. بسیاری از افراد به اشتباه گمان می‌کنند که مشکلات نظافتی یک محیط صنعتی را می‌توانند با یک جاروبرقی تجاری ساده برطرف کنند. این افراد با چنین دیدگاهی باید خود را برای تعویض مکرر فیلترها یا حتی کل جاروبرقی آن هم در فواصل زمانی کوتاه آماده کنند. حال آنکه یک جاروبرقی صنعتی در محیطی برای شرایط کاری دشوار عملکرد عالی نشان می‌دهد و تنها مشکل احتمالی می‌تواند نگرانی در مورد استهلاک بسیار زودهنگام دستگاه یا عدم یافتن مدل دقیقا مشابه در زمان تعویض دستگاه باشد. مطمئنا یکی از بهترین مزایای خرید یک دستگاه جاروبرقی صنعتی باکیفیت صرف نظر از کاربرد تخصصی و اندازه دستگاه، مقاومت بالای آن است که طول عمر بالای دستگاه را برای استفاده در محیط صنعتی دارای شرایط کاری سخت و دشوار تضمین می‌کند. اما در کنار انتخاب دستگاهی باکیفیت و مقاوم، چندین راهکار ساده برای افزایش طول عمر مکنده یا جارو برقی صنعتی وجود دارد.

انواع متفاوت جاروبرقی

مدل‌های بسیار متنوعی از جاروبرقی در بازار موجود است. این تجهیزات نظافتی پرکاربرد معمولا بسته به نوع آلودگی، تعداد دفعات استفاده، نوع کاربرد و عملکرد متغیر می‌باشند. بعنوان مثال در یک جاروبرقی صنعتی طراحی شده برای مکش گرد و غبار از فیلتر مخصوص جمع آوری مواد جامد مثل گرانول یا ضایعات تولید استفاده نمی‌شود.، همچنین یک جارو برقی صنعتی آب و خاک مشابه با یک مکنده دارای استاندارد ضدانفجار یا آتکس نیست و نمی‌توان از آن در محیطی با خطر انفجار استفاده کرد. بصورت مشابه، اگر لازم است از دستگاه بصورت پیوسته استفاده شود یا نیاز به جمع آوری حجم بالای مواد و آلودگی می‌باشد، باید از مدل‌های صنعتی سخت کار به جای دستگاه‌های جاروبرقی صنعتی مورد استفاده در نظافت عمومی و موردی استفاده کرد. بنابراین بسته به نوع جاروبرقی صنعتی مورد استفاده، نوع سرویس و نگهداری مورد نیاز برای آن تغییر می‌کند. البته بطور کلی عملیات سرویس و نگهداری هر نوع جارو برقی صنعتی بسیار ساده است.

راهکارهای ساده برای سرویس و نگهداری جاروبرقی صنعتی

در ادامه برخی راهکارهای مفید برای افزایش طول عمر دستگاه‌های جاروبرقی صنعتی بیان شده است:

۱- انتخاب دقیق جاروبرقی صنعتی

جاروبرقی های خانگی یا تجاری حتی اگر دارای فیلترهای طبقه بندی شده باشند برای محیط های مسکونی و تجاری فاقد آلودگی‌های خاص طراحی و تولید شده‌اند بنابراین این دستگاه‌ها علی‌رغم داشتن قیمت مناسب و اقتصادی به هیچ عنوان برای محیط‌های صنعتی مناسب نمی‌باشند. به طور مشابه استفاده از یک جاروبرقی صنعتی غیرتخصصی در جایی که نیاز به مکش و فیلتر مایعات است یا باید مایعات و روغن‌های خنک کننده از خرده‌ها و تراشه‌های فلزی جدا شود منطقی نمی‌باشد. اگر دستگاه مورد استفاده دقیقا برای این هدف طراحی نشده باشد نه تنها کارآمد نیست بلکه به سرعت خراب خواهد شد.

۲- قرار دادن دستگاه در محل نگهداری مناسب

اگرچه معمولا در یک محیط صنعتی به نظافت کامل و صحیح ماشین آلات و تجهیزات تولید اهمیت داده می‌شود اما نظافت دستگاه مکنده یا جاروبرقی صنعتی مورد اهمال و بی توجهی قرار می‌گیرد. حال آنکه این دستگاه نیز همانند سایر تجهیزات مورد استفاده در کارخانه یا فضای صنعتی است و در نتیجه باید بعد از هر بار استفاده تمیز شده و در محل مناسبی قرار داده شود تا بخوبی از آن محافظت صورت گیرد. محافظت از دستگاه در برابر عوامل مخرب محیطی همانند باران و برف حائز اهمیت است و در برخی موارد با توجه به نوع کارخانه، لازم است که دستگاه با یک پوشش محافظ کاملا پوشانده شود.

۳- تخلیه مرتب مخزن دستگاه

برخی دستگاه‌های جاروبرقی صنعتی دارای مخزن قابل جدا شدن می باشند و در برخی مدل‌های دیگر از یک فیلتر سبد مانند برای جدا کردن مواد جامد مثل تراشه از مایعات استفاده شده است. برخی مدل‌های مکنده یا جارو برقی صنعتی از سیستم Longopac استفاده می‌کنند که موجب انجام عملیات تخلیه دستگاه به شکل بسیار راحت تر و ایمن‌تر می‌شود. در هر صورت انباشت آلودگی‌های متفاوت داخل دستگاه نه تنها می‌تواند باعث آسیب دیدگی دستگاه شود بلکه همچنین کارایی دستگاه را کاهش داده و بدتر از آن می‌توان خطر انفجار یا حریق را افزایش دهد.

۴- استفاده از تجهیزات جانبی مناسب برای هر جاروبرقی صنعتی و هر نوع عملیات

تولیدکنندگان معتبر جاروبرقی صنعتی برای هر نوع نیاز نظافتی تجهیزات جانبی ویژه‌ای ارائه می‌کنند. اگر به بازده فیلتراسیون بالا نیاز داشته باشید و از دستگاهی با قدرت فیلتراسیون کمتر یا برند متفرقه و تضمین نشده استفاده کنید، کیفیت نظافتی در محیط کار خود را کاهش می‌دهدید بطور مشابه اگر لازم است نواحی دارای محدودیت دسترسی را تمیز کنید، باید به دقت بررسی نمایید که در بین طیف متنوع تجهیزات جانبی قابل ارائه توسط تولیدکننده کدام نوع سری یا لوله مکش بهتر می‌تواند نیاز نظافتی شما را برطرف کند.

۵- تمیز کردن فیلتر جاروبرقی صنعتی

صرف نظر از آنکه باید فیلتر مناسبی از لحاظ کلاس فیلتراسیون و مقاومت حرارتی و مقاوت در برابر چسبندگی متناسب با نوع عملیات و ماده مکش شده انتخاب شود، پس از انباشته شدن گرد و غبار و ذرات ریز بر روی آن، فیلتر باید تمیز شود. یکی از مهم‌ترین نکات متمایزکننده بین دستگاه های جاروبرقی صنعتی و خانگی وجود سیستم نظافت فیلتر در مدل‌های رده صنعتی است. برخی دستگاه‌ها مجهز به یک اهرم تکاننده دستی هستند که باعث جدا شدن گرد و غبار از فیلتر و ریزش آن در مخزن می‌شود. برخی مدل‌های دیگر مجهز به سیستم نظافت فیلتر از نوع دمش هوای معکوس هستند. در هر صورت کاربر باید بصورت پیوسته نشانگر خلأ دستگاه را چک کرده و در صورت مشاهده افت میزان مکش، از سیستم نظافت فیلتر برای رفع گرفتگی فیلتر استفاده کند.

۶- تعویض بخش‌های فرسوده

بسته به نوع آلودگی و تعداد دفعات استفاده از دستگاه، ممکن است برخی تجهیزات جانبی جاروبرقی صنعتی نسبت به بخش‌های دیگر سریعتر فرسوده شوند. این امر می‌تواند باعث افت کارایی و حتی از بین رفتن کامل بودن خلأ شود. فیلترها، خرطومی‌ها، برس‌ها و سری‌ها یا نازل‌ها جزو بخش‌هایی هستند که سرعت فرسایش آنها نسبت به بخش‌های دیگر بیشتر است و باید با مشاهده نشانه‌های استهلاک سریعا تعویض شوند.

۷- عدم استفاده نادرست از دستگاه

پیروی از آخرین راهکار ارائه شده در این مقاله چندان آسان نیست. معمولا این تصور وجود دارد که دستگاه های جاروبرقی صنعتی به اندازه‌ای قدرتمند هستند که در هر شرایطی قابل استفاده می‌باشند. حال آنکه استفاده نادرست از دستگاه در طولانی مدت می‌تواند تاثیر بسیار منفی بر عملکرد و طول عمر دستگاه داشته باشد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید