خط تولید پیوسته دارو و نقش جاروبرقی صنعتی در آن

خط تولید پیوسته دارو و نقش جاروبرقی صنعتی در آن

تولیدکنندگان مواد دارویی در طول فرآیند تولید، پر کردن، بسته بندی و حمل و نقل محصولات دارویی در کارخانه و به مصرف‌کنندگان نهایی با چالش‌های متعددی مواجه می‌باشند. یکی از متداول‌ترین نگرانی‌ها برای تمام تولیدکنندگان مواد دارویی عمل به تعهدات خود از لحاظ زمانی به منظور مقابله با کمبود دارو و عقب ماندن از بازار است. تاخیرات تولید ممکن است به دلیل توقف خطوط پر کردن، نظافت خط محصول/ترکیبات و تحقیقات معوق رخ دهد که می تواند به کاهش خروجی محصول تمام شده منجر شود. به حداکثر رساندن سرعت عملیاتی خط پر کردن و به حداقل رساندن زمان توقف کار برای مدیریت اینگونه مشکلات و افزایش بازده تولید برای سودهی به تمام سهامداران ضروری است. این موارد موجب شده است تا به تدریج خط تولید پیوسته دارو جایگزین روش تولید بچ شود. در این مقاله مزایای این روش تولید و نقش جاروبرقی صنعتی در آن بررسی می‌شود.

درجه انطباق با تکنیک تولید پیوسته

اخیرا مرکز تحقیق و ارزیابی داروی ایالات متحده آمریکا تمام تولیدکنندگان محصولات دارویی را به راه اندازی خط تولید پیوسته در کارخانه‌هایشان تشویق نموده و آینده را از آن این نوع شیوه تولید دانسته است. در حقیقت هم اکنون درجه پذیرش این پروسه تولید (خط تولید پیوسته) علی رغم مزایای آن از لحاظ هزینه‌های طولانی مدت، زمان و صرفه جویی در فضا حداقل است و اکثر تولیدکنندگان فعال در صنایع داروسازی نگران پروسه دریافت تاییدیه استاندارد و هزینه‌های اولیه مرتبط با شیفت از خط تولید قدیمی به خط تولید جدید می‌باشند.
البته مرکز ارزیابی و تحقیق داروی آمریکا در تلاش است تا با تایید هر چه سریعتر یک راهکار نظارتی کامل برای تولید پیوسته حداقل به دو نتیجه مهم دست یابد: روند نظارتی برای دریافت تاییدیه را برای کارخانه‌های جدید راحت‌تر و کوتاه‌تر کند، یک راهنمای واضح، هماهنگ و قابل قبول برای تمامی سازمان‌های نظارتی و استاندارد ارائه دهد که توسعه شیوه‌های تولید پیوسته را تسهیل کند.

مقایسه تولید پیوسته و تولید بچی

کارخانه‌های سنتی تولید دارو بر اساس فرآوری محصولات بصورت بچی طراحی شده اند که شیوه‌ای زمان بر است. ترکیبات دارویی فعال یا API ها بصورت مصنوعی در کارخانه‌های تولید مواد شیمیایی تولید شده و به سایت دیگری منتقل و در آنجا به بچ‌‌های بزرگ قرص تبدیل می‌شوند. با در نظر گرفتن زمان انتقال بین کارخانه‌های تولیدکننده، تولید هر بچ می‌تواند هفته‌ها حتی ماه‌ها به طول انجامد.
انتخاب شیوه تولید پیوسته می‌تواند مزایای متعددی را برای تولیدکنندگان دارو به ارمغان آورد. نخست آنکه آنها می‌توانند در کارخانه‌های کوچکتری در سرتاسر جهان و با انعطاف‌پذیری بیشتری تولید کنند ثانیا هزینه‌های آنها به علت حذف حمل و نقل ترکیبات دارویی بین کارخانه‌های مختلف کاهش می‌یابد. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که کاهش هزینه‌ها با راه اندازی تاسیسات تولید پیوسته در حدود ۱۵ تا ۵۰ درصد خواهد بود.
سایر مزایای این شیوه فرآوری شامل ارتقاء کنترل کیفیت است زیرا فرآوری پیوسته نیازمند نظارت پیوسته خط تولید و یافتن راه‌های نوین برای تولید داروست که به لطف ابداع ماشین‌الات و تجهیزات تخصصی برای فرآوری پیوسته امکان‌پذیر می‌شود.

جاروبرقی صنعتی در فرآوری پیوسته

در این سناریو، استفاده از تجهیزات مناسب برای پشتیبانی خطو تولید مدرن حیاتی است تا موفقیت انتقال از یک نوع پروسسینگ به دیگری تضمین گردد. دستگاه‌های جاروبرقی صنعتی نقشی حیاتی در این پروسه‌های مدرن ایفا می‌کنند و می‌توانند سطح بالایی از کارایی، نظافت، سرعت عملیاتی و کاربردپذیری پیوسته را تضمین کنند.
به همین دلیل انتخاب جاروبرقی صنعتی مورد نیاز خط تولید و فرآوری از یک تولیدکننده معتبر و مناسب اساسی است. در حقیقت در این مسیر تنها می‌توان به تولیدکنندگانی با تجربه و صاحب دانش و تخصص کافی تکیه کرد که امکان ارائه دستگاه‌های جارو برقی صنعتی شخصی‌سازی شده متناسب با شرایط کاری خاص یک کارخانه داروسازی معین را داشته باشند. تهیه سیستم‌های مکنده صنعتی از چنین تولیدکننده‌ای می‌تواند نگرانی‌ها پیرامون زمان توقف کار بعلت تعمیرات پیش بینی نشده یا مشکلات ایجاد شده به دلیل ساخت بی‌کیفیت یا طراحی ناکارآمد سیستم‌های مکنده یا جاروبرقی صنعتی را برطرف کند.

چگونگی انتخاب جاروبرقی صنعتی مناسب

هر نوع کارخانه تولیدکننده نیازها و ویژگی‌های خاص خود را دارد. بنابراین پیش از فکر کردن درباره اینکه کدام مکنده یا جاروبرقی صنعتی برای شما بهتر است بهتر است به این مسأله بیاندیشید که نیازهای ویژه شما چه هستند؟ چه نوع ماده‌ای را باید جمع آوری کنید؟ در چه نقاطی مکش باید صورت گیرد؟ تعداد دفعات مکش چقدر است؟ چه نوع تجهیزات ایمنی مورد نیاز است؟ و با توجه به قوانین و استانداردهای فعلی چه نکاتی باید مورد توجه قرار گیرد؟
اگرچه در صنعت داروسازی برخی الزامات وجود دارد که تقریبا هر نوع لابراتوری هنگام انتخاب یک مکنده یا جاروبرقی صنعتی باید به آنها توجه کند:

– فیلتر کارتریجی یا ستاره‌ای طبقه بندی شده و دارای سطح فیلتراسیون بزرگ
– فیلتر هپا با قابلیت فیلتر کردن ۹۹۹۵/۹۹ % ذرات تا اندازه ذره ۱۸/۰ میکرون یا امکان تجهیز به این نوع فیلتر ایمنی
– فیلتر ایمنی بعد از موتور یا همان فیلتر اگزوز
– سیستم سایکلون برای کاهش سرعت هوای ورودی
– استفاده از مواد رسانا در ساخت جاروبرقی صنعتی برای تخلیه بار الکتریکی ساکن یا دارا بودن گواهینامه استاندارد ضد انفجار یا ATEX
– طراحی منسجم و سهولت جابجایی ( در مورد دستگاه‌های مکنده یا جاروبرقی صنعتی غیر مرکزی)

همانطور که ذکر گردید انتقال به شیوه تولید پیوسته اینده صنعت داروسازی را تشکیل می‌دهد و در این شرایط برخی امکانات و قابلیت‌های دیگر نیز برای جاروبرقی صنعتی مورد استفاده در این صنعت ضروری می‌باشند که عبارتند از:

– موتور سه فاز توربینی برای عملکرد ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته
– جاروبرقی صنعتی ثابت (یا دهانه مکش) نزدیک به ایستگاه کاری برای جداسازی ایمن به منظور افزایش سرعت عملیاتی و ایمنی
– سیستم‌های مکنده مرکزی دارای نقاط مکش در خط تولید برای صرفه‌جویی در فضا و بهره مندی از مزیت ابعاد بهینه

در نظر گرفتن این موارد به انتخاب یک جاروبرقی صنعتی مناسب برای خط تولید پیوسته دارو کمک خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای اطلاع از آخرین اخبار و رویدادهای شرکت در خبرنامه ما عضو شوید